Εικαστικό για τη νέα, διαδικτυακή σειρά Αναγνώσεις του ΚΠΙΣΝ και την ανάγνωση του έργου "Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής" από τον Ακύλλα Καραζήση

Ακούστε παρακάτω την ηχογραφημένη ανάγνωση:

Σε περίπτωση που αντιμετωπίσετε πρόβλημα με τον player στη σελίδα, παρακαλούμε να κάνετε refresh. Εάν το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει, μπορείτε να ακούσετε την ανάγνωση εδώ.

 

H ηχογράφηση θα παραμείνει διαθέσιμη στο site του ΚΠΙΣΝ.

 

Την Τετάρτη 29 Απριλίου στις 19.00 συνεχίζεται η διαδικτυακή ηχητική σειρά του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) Αναγνώσεις με αποσπάσματα από την Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής (Κεφάλαια Α’-ΣΤ’) του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη.

Η σειρά εγκαινιάστηκε στις 15 Απριλίου με τον Μοσκώβ Σελήμ του Γεωργίου Βιζυηνού σε μια καθηλωτική ανάγνωση από την Άννα Κοκκίνου και συνεχίστηκε με τη σπουδαία απόδοση του διηγήματος Ψυχολογία Συριανού συζύγου του Εμμανουήλ Ροΐδη από τον Μανώλη Μαυροματάκη.

Ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης (1908-1993) αποτελεί μια μοναδική ελληνική λογοτεχνική φωνή. Ανήκει στην ομάδα των συγγραφέων που είναι γνωστοί ως «Σχολή της Θεσσαλονίκης», μία από τις σπουδαιότερες λογοτεχνικές σχολές στα σύγχρονα ελληνικά γράμματα. Για το έργο του Το μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης (1966) έγραψε ένα σημαντικό δοκίμιο ο Γιώργος Σεφέρης στις Δοκιμές του. Παράλληλα, ο Πεντζίκης υπήρξε και σημαντικός ζωγράφος. Ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτό του «παιζω-γράφο».

Τα λογοτεχνικά του έργα κινούνται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Ενδιαφέρεται για την αρχιτεκτονική του κειμένου, ενώ χρησιμοποιεί πρωτοποριακές τεχνικές, όπως ο εσωτερικός μονόλογος και η συνειρμική γραφή. Επηρεάστηκε πολύ από τον Στέφανο Μαλαρμέ, τον Τζέημς Τζόυς και τους βυζαντινούς χρονογράφους.

Η Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής εκδίδεται για πρώτη φορά το 1963 και αποτελεί ένα έργο τομή, άνοιγμα προς τη σύγχρονη γραφή, όπου ο Πεντζίκης παντρεύει την παράδοση (αρχαία, βυζαντινή και δημοτική) με τη νεωτερικότητα.

Τα αποσπάσματα από την Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής επέλεξε και διαβάζει ο Ακύλλας Καραζήσης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ηθοποιούς και σκηνοθέτες, ο οποίος έχει επανειλημμένα καταπιαστεί με το Πεντζικικό έργο, τόσο στην παράστασή του Selfie: στο βάθος πίσω η πόλη (Εθνικό Θέατρο, 2019), όσο και στην παράσταση Οι Ιστορίες του κυρίου Νίκου (BIOS, 2012). Ο ίδιος ανακαλεί τη γνωριμία του με τον Ν.Γ. Πεντζίκη, ως εξής: «Τον θυμάμαι σε μια εκδρομή στη Μεταμόρφωση της Χαλκιδικής να κάθεται και να κοιτάζει από ψηλά και από μακριά τη θάλασσα… Έχω μέσα μου την εικόνα ενός κυρίου που κοίταζε τον κόσμο». 

Την περίοδο του αναγκαστικού εγκλεισμού που διανύουμε, ο Ακύλλας Καραζήσης ηχογράφησε τα αποσπάσματα από την Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής στο υπνοδωμάτιο του.

Φωτογραφία του ηθοποιού Ακύλλα Καραζήση

Ευχαριστούμε θερμά τον Ακύλλα Καραζήση για την ανάγνωση του διηγήματος, καθώς και το Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο για την πολύτιμη συμβολή του στη διαμόρφωση της σειράς.

Δραματουργία - Ανάγνωση: Ακύλλας Καραζήσης

Σύνθεση Μουσικού Σήματος: Νίκος Γαλενιανός

Ευχαριστούμε τον Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστο που έπαιξε τσέλο για την ηχογράφηση του μουσικού σήματος.

Επεξεργασία Ήχου - Mastering: Γιώργος Μαντάς

 

Ευχαριστούμε τον Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκη και τις εκδόσεις ΑΓΡΑ για την παραχώρηση της άδειας ανάγνωσης των αποσπασμάτων.

Η Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ.

 

Το ψηφιακό περιεχόμενο το οποίο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγραμματισμού εκδηλώσεων του ΚΠΙΣΝ εντάσσεται στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). 

Δείτε ακόμα

Τρίτη 28/04, 18:00

#snfccAtHome Αναγνώσεις: Άλκη Ζέη, Το καπλάνι της βιτρίνας

Περισσότερα